Definicja strony tekstowej w CMS

Do standardowych źródeł konfliktów pomiędzy zleceniodawcami a wykonawcami serwisów www zalicza się pojęcie strony z tekstem. Dla większości ludzi strona z treścią jest po prostu stroną tekstową, jednak czy w CMS jest tak naprawdę? W końcu na takiej stronie mamy artykuł, jakieś zdjęcia. Jednak projektanci i informatycy podchodzą do tego w raczej odmienny sposób, wymuszony stosowaną techniką przedstawiania danych na stronie.

Co więc możemy określić jako typową stroną tekstową? Gdyby za punkt startowy przyjąć technologię to klasyczną stroną tekstową jest strona, jaka od strony panelu administrowania treścią (w systemie zarządzania treścią - CMS) jest indywidualnym polem do wprowadzenia treści. Pole takie może posiadać edytor wizualny do edycji tekstu albo wstawiania fotografii umieszczonych w dokumencie. Ale już sam tytuł strony zwykle umiejscowiony jest w drugim polu tekstowym.

A gdy strona ma teksty porozrzucane w odrębnych miejscach? Wtedy potrzebujemy odrębnych pól edycyjnych do jakiegokolwiek miejsca, w którym mamy treść. Taką stronę możemy nadal zakwalifikować do kategorii strona tekstowa, jednak treść nie znajduje się już w jednym polu edycyjnym. Sprawa jeszcze bardziej się komplikuje w przypadku witryn, gdzie tychże pól jest już dużo więcej. W wypadku witryny zawierającej jakieś produkty bądź wpisy w bazie nieruchomości. Konieczne są osobne pola na fotografię, odrębne na tytuł, opis oraz nieraz dość sporo pól do wprowadzenia cech produktu (jakie czasami muszą być też sortowane według rozmaitych kryteriów). Strona taka, mimo iż na pierwszy rzut oka wygląda jak najbardziej na tekstową, dla programisty nie jest już prostą stroną tekstową gdyż do jej wyświetlenia niezbędne jest poskładanie jej z wszelkich elementów składowych.

Rzecz jasna budowa serwisu składającego się z samych typowych stron tekstowych jest znacząco prostsza i mniej kosztowna, można również użyć do tego celu większość bezpłatnych systemów zarządzania treścią typu open source. Serwisy postawione w oparciu o strony składające się z wielu segmentów są zwykle realizowane w dedykowanych systemach zarządzania treścią.